הילדים מחוננים אך לא מממשים את הפוטנציאל? הטיפול הטבעי

תוכן עניינים

כאשר מדברים על הנושא של צרכים מיוחדים אצל ילדים מתכוונים בדרך כלל לתופעות או תסמינים שדורשים תמיכה כמו לקות למידה כזו או אחרת. בשנים האחרונות מופנית תשומת הלב לילדים מחוננים ולהבנה שבעצם גם הם בעלי צרכים מיוחדים וגם להם צריך לתת תשומת לב פרטנית ושונה מהכלל על מנת לאפשר להם לממש את הפוטנציאל שלהם ואת היכולות הייחודיות שלהם. יכולות אלה באות לידי ביטוי בעיקר בצד הלימודי – הם ניחנים במהירות חשיבה והבנה, הם קולטים היטב ומהר סיטואציות ולחלקם אף יש זיכרון מעולה. כאשר מבינים שלמערכת הממלכתית אין מענה לתת להם – מבינים את הצורך הספציפי שלהם כדי להתקדם הלאה ולהצליח ללא תסכולים או אכזבות.

 

טיפולים אלטרנטיביים לילדים מחוננים

ישנם מקרים או ילדים שבהם עצם האבחון אודות המחוננות הוא האתגר. למתבונן מהצד נראה שהילד לא קשוב בכיתה, מפריע או משתעמם בעוד מה שקורה בפועל הוא שהילד כבר מבין את החומר ואין לו שום אתגר בחומר הלימוד. ברגע שמגיע האבחון מגיעה ההבנה שהילד, פשוטו כמשמעו, דורש צרכים מיוחדים שבעזרתם יהיה לו קל יותר ללמוד. לעיתים זה יכול להיות שינוי חומר הלימוד, ייתכן ושינוי סביבת הלימוד תסייע כאן ובהרבה מקרים מה שיכול לעזור ולהקל עליו אלה טיפולים אלטרנטיביים שעוזרים לו להבין שיש בו שונות מסוימת ביחד לשאר ילדי הכיתה. טיפולים אלה,

כשהם מבוצעים על ידי מטפל מקצועי ומיומן בעבודה עם ילדים מסייעים לילד להיפתח, לשתף את מה שעובר עליו והכי חשוב – לשתף מה קשה או קל לו יותר. טיפולים אלה הוכחו כעוזרים מאד לילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז שכאשר הם מוצאים את הפעילות שבה יש להם שקט – הם מרוכזים לאורכה והרבה יותר נוח להם לעבוד או לפעול.

התייחסות מיוחדת לילד המחונן

בעבר אפשרויות אלה לא היו קיימות אבל היום כבר ברור מעל לכל ספק שאי אפשר להתווכח עם העובדה – מנת משכל של ילדים מחוננים שונה באופן מהותי מילדים באותו הגיל, מה שהופך את המחוננים לכאלה שצריכים לקבל תנאי למידה אחרים שיעזרו להם להתגבר על חומר לימודי ואפילו להתקדם בו. כשם שילד בעל לקות למידה יקבל את ההתייחסות המתבקשת ואת מערך התמיכה שהוא זקוק לו – כך בדיוק גם הילדים המחוננים זקוקים למערך תמיכה והבנה שהמערכת הרגילה פחות מתאימה להם או שנדרשות בה התאמות על מנת שהם ימצאו את עצמם בתוכה בקלות רבה יותר. כאשר תלמידים מקבלים את מה שהם צריכים – כל הכיתה וגם החברים לספסל הלימודים יכולים לצאת נשכרים מיחס אישי, משונות שיש בה כדי להביא להפריה מחשבתית הדדית וכמובן להשלמה שלכל ילד יש את ההישגיות האישית שלו.

אבידן שקולניק
אבידן שקולניק

אבידן שקולניק הוא כתב מומחה בעל ניסיון עשיר בתחום העישון והטבק. החיבור לתחום של עישון, טבק וקנאביס היה טבעי ומתבקש, מתוך שאיפה לסקור ולתת מידע איכותי בנושא.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את: